Minustako media?

Luin taannoin Jukka Saksen kirjoittaman ”Johtaja on Media!” -kirjan, jossa kuvataan digitaalisuuden ja mediallistumisen murroksen vaikutuksia johtajuuden kautta yritysten maineeseen ja lopulta omistaja-arvoon.

Kääntäessäni teoksen takakannen kiinni viimeistä kertaa koin tietynlaisen henkisen herätyksen. En sentään kauttaaltaan värissyt tai tuntenut kehoni läpi kulkevaa sähkövirtaa, mutta teoksen sisältö sai minut tosissaan pohtimaan omaa digitaalista ”mainejälkeäni”.

Kirjassa käsitellään mm. henkilöbrändin rakentamista ja sitä miten yrityksen johtajan tulisi ymmärtää digitaalisen maailman tuoma muutos vaikuttajaviestintään.

Siis mikä muutos?

Ihmiset ovat siirtyneet lukemaan itseään kiinnostavan sisällön netistä ja somesta, siksi nykypäivän johtajan tulee myös viestiä nykypäivän keinoin. On vain ajan kysymys milloin Internet syrjäyttää globaalisti kaikki muut mediat. Jos ei ole syrjäyttänyt jo.

Kippari-Mikon haaste – lisää pinaattia, lisää näkyvyyttä

Itselläni on nyt vajaa vuosi takana Capnova Oy:n toimitusjohtajana ja yksi asia mitä olen jatkuvasti pohtinut on Capnovan kiinnostavuus verkossa ulkopuolisen ihmisen silmin.

Emme tee mitään mediaseksikästä. Päinvastoin. Joku on jopa joskus tokaissut, että me ollaan ”siivoojan roolissa” asiakkaidemme IT-kumppanina. Mitä vähemmän meitä näkyy niin sitä paremmin tarjoamamme IT-ratkaisut toimivat. Olemme toki yksi Suomen parhaista IT-palveluntarjoajista (ainakin omasta mielestämme), mutta palvelumme ja tuotteemme ovat useimmiten yritysten perusIT-infraan kuuluvia ja sen takia osin näkymättömissä – ainakin niin kauan, kun ne toimivat.

Capnovan tunnettuuden kasvattaminen onkin itsellä yksi suurimmista ”voitettavista taisteluista” ja haaste, jonka olen ottanut mielelläni vastaan.

Henkilökohtainen tunnettuus yrityksen brändiarvon rakennuksessa?

Saksi toteaa ”Johtaja on Media!”-kirjassa, että ihminen on 8 kertaa kiinnostavampi kuin organisaatio, jota hän edustaa. Tämä pysäytti minut miettimään omaa henkilöbrändiäni. Onko sitä vielä edes olemassa?

Lopputulos pohdiskelulleni oli, että henkilöbrändi minulla on toki olemassa. Jokaisella työntekijälläni, asiakkaallani ja läheisellä ihmiselläni on varmasti jokin kuva minusta ammattilaisena. Tietoisesti en ole kuitenkaan tähän kuvaan pyrkinyt vaikuttamaan.

Samaan hengenvetoon oli myös todettava brändiarvoni olevan vielä hyvin vaatimattomalla tasolla. Teinkin päätöksen tutustua aiheeseen lisää ja pohtia itselleni sopivimpia keinoja henkilöbrändin kasvattamiselle.

Tapani mukaan hyvin analyyttisesti ja suunnitelmallisesti (lue = kaikessa rauhassa).

Irti telineistä – “ROI of not giving a fuck”

Muutaman viikon henkilöbrändäys-ajatuksia hauduteltuani (onnekseni) osallistuin 14.9. järjestettyyn Tampere Business Meet-tapahtumaan (TBM), jossa Capnova oli myös yhtenä järjestäjänä. TBM:n pääteemoina olivat ’Social Selling’ ja ’Henkilöbrändäys’.

Päivän tykitys valoi sopivasti innostamisen menovettä sisälläni kytevälle kipinälle ja tein päätöksen – aloitan henkilöbrändäykseni nyt, sillä muuten en aloita sitä ollenkaan!

TBM:ssä olin kuuntelemassa Asua Groupin Markusta ja Jarnoa, jotka tutustuttivat minut ensimmäistä kertaa termiin ”ROI of not giving a fuck”. Esimerkkien kautta he valoivat uskoa siihen miten henkilöbrändiään voi alkaa rakentamaan ilman pelkoa siitä mitä muut sinusta ajattelevat.

Ehkä tietyllä tavalla minua on viivästyttänyt pelko siitä mitä muut minusta ajattelevat. Nauretaanko minut suohon, jos blogitekstini eivät olekaan täyttä timanttia ensikirjoituksista lähtien? – who cares, I don’t give a fuck!

Henkilöbrändin merkitys minulle?

Ville Tolvanen et al. summaa kirjassaan ”Henkilöbrändi, Asiantuntijasta vaikuttajaksi” henkilöbrändin olevan ammatillinen henkivakuutus. Se tarjoaa nostetta uralle ja yritykselle, auttaa rakentamaan luottamusta ja lisää työnarvoa.

Henkilöbrändi rakennetaan löytämällä oma tapa kommunikoida osaamista, olemalla rohkeasti esillä ja kehittämällä omaa profiloitumista – ja ennen kaikkea olemalla aito.

Minua inspiroi luottamusta herättävän mediapresenssin luominen ja oman henkilöbrändin rakentaminen aitous säilyttäen. Todennäköisesti julkaisuni tulevatkin olemaan hyvin laidasta laitaan, tuskan parahduksista asiantuntija-artikkeleihin.  Kanavilla ei niinkään ole minulle merkitystä ja tulenkin testailemaan eri polkuja löytääkseni minulle sopivimmat.

Täytyy myös yrittää muistuttaa itseäni, että välillä voi olla vähän ”keijo”, eikä kaikkea tarvitse analysoida loppuun asti ennen julkaisua. Aionkin antaa sormien vilistä näppäimistöllä ja tulen kirjaamaan mieleen juolahtavat ideat heti ylös julkaisua varten.

Tavoitteeni nyt ja tulevaisuudessa on herättää keskustelua ja toivottavasti myös jakaa mielipiteitä. Suurin toiveeni on, että jokainen julkaisuni saisi edes yhden ihmisen ajattelemaan lukemiseen käytetyn ajan olleen ”worth it”.

Jää on nyt rikottu ja tästä on hyvä jatkaa 😊

-Mikko-

 

*Lähteet:

Saksi J. (2016). Johtaja on Media!

Tolvanen V., Kurvinen J. & Laine T. (2017). Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *