Avioero IT-kumppanin kanssa! 2/6 Ongelmat kommunikaatiossa

Vuorovaikutus on nykymaailmassa monimutkaista yhteispeliä. Avoin ja jatkuva kommunikaatio on avain toimivaan kumppanuuteen, niin ihmisten elämässä kuin B2B-maailmassakin.

Tässä blogikirjoituksessa avaan ajatuksiani kommunikaation merkityksestä kumppanuudessa ja tarjoan myös muutama vinkin kommunikaation kehittämiseen 🙂

Avaa solmut kommunikointia kehittämällä

Ihmisten kesken: Parisuhteessa käydään usein välejä selvitteleviä kiivaita keskusteluja, jotka myös riitoina tunnetaan. Toinen vaihtoehto toki on sulkea paha mieli sisäänsä ja pitää mykkäkoulua.

Usein erimielisyyksien selvittelyssä, jos kommunikointiin ei käytetä riittävästi aikaa, eivät erimielisyydet myöskään ratkea ja toinen tai molemmat luovuttavat ymmärretyksi tulemisen kannalta.

Jossain kohtaa padot sitten murtuvat ja erimielisyydet kasvavat niin suuriksi, ettei avioliittoa enää ole järkeä jatkaa.

Yritysmaailmassa: Yksi tärkeimmistä asioista myös yrityspuolen kumppanuussuhteessa on hyvä keskusteluyhteys. Sen toimimattomuus aiheuttaa paljon ongelmia, kuten väärinymmärryksiä ja vääriä tulkintoja. Pahimmillaan yhteistyön katkeamisen.

Käynnistyessään kumppanuudessa (kuten vastarakastumisessa parisuhteessa) puhutaan yleensä paljon ja vannotaan, että sama keskustelun tapa tulee aina jatkumaan.

Kumppanuus kuitenkin muuttuu matkan varrella ja välillä liike-elämän rytmi pakottaa vähentämään keskustelua. Tällöin on inhimillistä, että vaikeimmista aiheista keskustelu vähenee tai jää kokonaan pois. Kumppanuuden kannalta olisi kuitenkin oleellista puhua myös näistä vaikeista aiheista.

Oleellista kumppanuudessa ja keskusteluyhteyden ylläpitämisessä on kuuntelemisen taito. On tärkeää, että molemmat osapuolet tuntevat, että häntä kuunnellaan. Kumppania pitääkin osata kuunnella, ei vain kuulla.

Unelmatilanne: Toimivan kumppanuussuhteen ydin on se, että toiseen voi olla aina yhteydessä, jos kaipaa keskustelua.

Myös hyvän palautteen antaminen kumppanille on keskeistä. Ei ole hyväksi kumppanuudelle jos puhumattomuuden katkaisee ainoastaan negatiivinen palaute. Tämä pystytään hyvässä kumppanuudessa välttämään keskittymällä positiivisiin asioihin takertumatta negatiivisiin asioihin.

Uskon, että avoimuus sisäisissä keskusteluissamme Capnovan henkilöstön kesken ruokkii heidän ymmärrystään siitä miksi kommunikointi on tärkeää myös asiakkaiden kanssa. Ihmiset meillä ovat mahtavia ja kaikki myös innokkaita luovimaan asiakasrajapinnassa, joka auttaa niin positiivisten kuin haastavampienkin keskustelujen käynnissä asiakkaiden edustajien kanssa.

Loppuun vielä tiivistetysti viisi vinkkiä kommunikoinnin kehittämiseen, joita itse pyrimme käyttämään asiakkaidemme kanssa:

1) Pysähdy kuuntelemaan.

Toisten kuunteleminen on vaikeampaa kuin luulisi. Vakavassa (etenkin ongelmatilanteessa) keskustelussa on usein vaikea laittaa omat mielipiteet sivuun ja vain kuunnella toisen näkökulmaa asiasta. Riitatilanteessa usein jatkamme puhumista, koska pelkäämme, ettemme tule kuulluksi. Useimmiten tällainen käytös vain takaa sen, ettei meitä oikeasti kuunnella.

Vanha sanonta; ”aseta itsesi toisen asemaan” pitää myös yritysmaailmassa paikkansa. Ota siis huomioon toisen mielipiteet ja yritä pohtia vaikeassa keskustelussa syvemmin sitä miltä toisesta tuntuu ja miksi hän kokee asian niinkuin kokee.

2) Pakota itsesi kuuntelemaan.

Vaikka olisitkin valmis kuuntelemaan, ajatuksesi saattavat pyöriä edelleen kaikissa niissä asioissa mitä sinä haluaisit sanoa. Et siis edelleenkään kuuntele mitä sanotaan.

Toimiva vinkki on toistaa kaikki mitä kumppanisi sanoo, tai ainakin pääkohdat. Tämä niin kutsuttu ”peilikuva”-keskustelu saattaa ärsyttää kumppania, mikäli teet sitä liikaa tai väärällä äänensävyllä. Vältä siis pilkkaavaa toistamista ja väärän äänensävyn käyttöä. Kerro kumppanille, että toistat hänen sanomaansa sen takia, että varmasti ymmärrät mistä kenkä puristaa.

3) Ole avoin ja rehellinen kumppanillesi.

Joissain kumppanuussuhteissa ei koskaan olla tarpeeksi avoimia toisilleen. Syynä voi olla usein se, että ihmiset eivät tunne itseään tai omia halujaan/tarpeitaan tarpeeksi hyvin osatakseen yhdistää niitä yrityskumppanuuden keskusteluun. Usein keskustelu jääkin pintapuoliseksi, vaikka erittäin tärkeää olisi toiselle avautuminen.

Pienistä valheista kasvaa helposti isoja, joten rehellisyys on ainoa oikea tie kestävään kumppanuuteen. Rehellisyys tarkoittaa ennen kaikkea oman haavoittuvuuden näyttämistä ja itsensä avaamista toiselle. Rehellisyys ja avoimuus auttaa sinua rakentamaan luottamusta, joka taas helpottaa tulevaisuudessa myös vaikeammista asioista keskustelua.

4) Yritä pitää tunteet minimissään tärkeissä päätöksissä.

Kukaan ei pysty keskustelemaan tärkeistä asioista tunteet pinnassa tai vihaisena. Tällaisina hetkinä ei siis kannattaisi keskustella aiheista kuten raha, ongelmatilanteista johtuvat korvaukset tai vaikkapa yhteistyön jatkuminen. Saattaa tuntua hassulta, että tunteisiin liittyvistä aiheista pitäisi puhua ilman tunteita.

Asioilla on kuitenkin aina kaksi puolta: järki ja tunteet. Käytännön asiat on hyvä puhua (myös ne vaikeammat) läpi ilman suuria tunnekuohuja. Omalta osaltasi muista hengittää syvään ja tee kaikkesi rauhoittaaksesi tilanne, mikäli vastapuoli tuntuu olevan tunnepurkauksen pauloissa.

5) Kommunikointi on muutakin kuin vain puhumista.

Paremmaksi ja tehokkaammaksi keskustelijaksi tuleminen kumppanuudessa ei tarkoita pelkkää puhumaan opettelua.

Voit kommunikoida tekojesi kautta ja nykyisin myös sähköisesti vaikkapa sähköpostilla, tekstiviestillä, LinkedInissä tai Facebookissa. Monesti kumppanuudessa keskitytään vain keskustelupuoleen, vaikka teoilla on myös suuri merkitys.

Pienet viestit kumppanuuden toiselle taholle aina silloin tällöin kertovat, että ajattelet ja pidät häntä tärkeänä. Itse laitan asiakkailleni usein myös pyyteettä ideoita/vinkkejä, jos törmään jossain mediassa heitä hyödyttäviin ajatuksiin. Saan tästä toiminnastani valtavasti positiivista palautetta ja asiakkaani arvostavat sitä, että käytän omaa aikaani/hoksottimiani siihen, että yritän keksiä heidän elämäänsä helpottavia asioita.

Kehitysajatus: Yrityskumppanuuden pariterapia

Jos ihmisten välillä puhumattomuus ja kommunikaation puute muodostuu ongelmaksi suhteelle, on usein kannattavaa hakeutua pariterapiaan.

Voisiko yritysmaailmassa harjoitella keskusteluyhteyden uudelleenlöytämisestä ulkoisen, puolueettoman tahon avustuksella? Siis jollain positiivisemmalla tavalla kuin välimiesmenettelyn tai käräjäoikeuden avulla.

Uskon, että puolueeton osapuoli voisi auttaa asiakasta ja palveluntarjoajaa selvittämään keskusteluyhteyden katkeamisen syitä. Molemmat osapuolet voisivat samalla myös tuoda esille omat toiveensa ja tyytymättömyytensä rakentavalla tavalla esille.

Tässähän voisi olla jollekulle bisnesidean paikka, onko ideoita? 😊

Lähde: https://www.yourtango.com/2015270631/6-couples-therapist-reveal-6-things-that-always-end-marriages

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *