Avioero IT-toimittajan kanssa! 3/6 Ylenkatsotte toisianne

Muutaman viikon blogihiljaisuuden jälkeen on hyvä palata juttusarjan kolmanteen osaan; toistensa ylenkatsomiseen kumppanuudessa.

Jos kysyt kadunmieheltä (tai -naiselta) todennäköisintä syytä avioliiton päättymiseen, mikä on vastaus?

Aika moni varmaankin vastaisi tähän: ”Pettäminen”.

Avioliitossa kuitenkin ylenkatsomista pidetään jopa pettämistä todennäköisempänä syynä liiton kariutumiselle.

Toki jopa vahvoissa ja onnellisissakin suhteissa saattaa sillon tällöin esiintyä ”silmienpyörittämistä” ja itselle tulla fiilis, että kumppani pitää itseään sinua parempana.

Kuitenkin vasta ylenkatsomisen muuttuessa passiivis-aggressiiviseksi on parisuhteen tuhon siemenet kylvetty ja loppu lähellä.

Oletko joskus kuullut jonkun tuttusi puhuvan ivalliseen sävyyn kumppanistaan tämän selän takana, hänen mielipiteilleen naureskellen? Jos olet niin on todennäköistä, ettei tämä pari enää ole yhdessä.

 Ylenkatsominen yritysmaailmassa

Olen monesti pohtinut sitä, että tunnistaisinko minä asiakkaistamme ylenkatsomisen ennusmerkkejä etukäteen, ehtien ehkä vielä korjaamaan tilanteen ennen kumppanuuden katkeamista?

Tähän mennessä olen pystynyt löytämään kaksi mahdollista skenaarioita, jotka kohdatessani minun tulisi olla huolissani tilanteesta:

1 ) Asiakkaamme alkaisi kumppanuutemme aikana kyseenalaistamaan tapaamme tehdä asioita viittaamalla siihen miten he itse ovat toteuttaneet niitä aiemmin eri tavalla. Tai että he alkaisivat kumppanuutemme aikana jatkuvasti ”säveltämään” omiaan, poiketen yhteisesti sovitusta toteutustavasta.

Pakkohan se olisi myöntää meidän osaamattomuudeksemme, jos emme tällaisessa tilanteessa olisi osanneet keskustella asiakkaan kanssa asioita niin hyvin halki, ettemme nauttisi heidän täyttä luottamustaan.

Muutamia hieman edellä kuvattuun osuvia tilanteita olen ollut todistamassa Capnovalla työskentelyaikanani, mutta onneksi olemme nopeasti hoksanneet mistä kenkä puristaa ja pystyneet kääntämään yhteistyön suunnan positiiviseksi.

2 ) Pahempi hypoteettinen skenaario (onneksi tällaista ei ole vielä tullut vastaan) on, että asiakas alkaisi yhä enenevässä määrin käyttämään esimerkiksi seuraavia lausahduksia; ”Aikaisempi palveluntarjoajamme teki tämän näin ja noin..” tai ”Totuimme tällaiseen ja tuollaiseen asiaan aiemmin, miksi se nyt siis on tällä tavalla..”. Puistattaa jo ajatuskin valmiiksi, että kuulisin tällaista.

Toki sanotaan, ettei ’vaihtamalla aina parane’. Mutta kyllä se nyt vain meidän tilanteessamme on niin, että meidän on aina oltava parempi kuin asiakkaamme edellinen IT-kumppani.

Elämme asiakassuosituksista, tyytyväisistä asiakkaista ja meille parhaan asiakaskokemuksen tuottaminen on aina kunnia-asia.

Toki mokia voi tulla ja tuleekin, mutta kokonaisuutena olisin erittäin pettynyt, mikäli asiakkaamme kokisivat aiemmat IT-kumppanuutensa paremmaksi kuin meidän kanssamme.

Onneksi asiakkaamme ovat erittäin avoimia ja kertovat meille suoraan (siis ylenkatsomatta tai halveksumatta), mikäli heillä on aiemmalta IT-kumppaniltaan tai ihan miltä tahansa kumppaniltaan hyväksikoettuja tapoja toimia.

Me opimme näistä ja mukautamme omaa toimintaamme pyrkien napsimaan parhaat palat myös kilpailijoidemme tavoista toimia.

Muutenkin toimintaamme ohjaa, ja tulee tulevaisuudessa ohjaamaan, yhä enemmän asiakas.

Lähtökohtaisesti uskonkin, että hyvässä kumppanuudessa asiakas kyllä kertoo avoimesti miten haluaa tulla palvelluksi.

Miten varmistua, etten itse ylenkatso IT-kumppaniani tai asiakastani?

Tärkeintä on toki keskinäinen dialogi. Ylenkatsomista ja halveksuntaa esiintyy eniten kumppanuudessa, jossa kommunikoinnin kanssa on ongelmia.

Muista myös, että yritysmaailmassakin toisella vastapuolella on ihminen. Tunteet vaikuttavat vahvasti kokemukseen kumppanuudesta.

Ota itsellesi tavaksi asiakkaiden kanssa keskustellessasi asettua hänen kenkiinsä ja mieti mitä itse haluaisit kuulla ja millä tavalla haluaisit palvelua, jos itse istuisit toisella puolella pöytää.

Loppusanoiksi muista, että halveksuntaa tai ylenkatsomista ei tule sietää, jos olet jo tehnyt kaikkesi muuttaaksesi tilanteen. Aina on mahdollista, etteivät kemiat vain enää kohtaa. Näin saattaa käydä mm. jos jommalla kummalla toimijalla on henkilöstömuutoksia kriittisissä positioissa.

Yritä kerran, toisen kerran ja vielä kolmannenkin. Jos tulehtunut tilanne ei vieläkään ota parantuakseeen, hankkiudu eroon asiakkaasta/kumppanista, joka ylenkatsoo sinua ja käytä tarmoni muualle.

Bisnesnäkökulmasta on tärkeää myös muistaa, että ylenkatsominen saattaa avata mahdollisuuksia.

Meille esimerkiksi valuu koko ajan enemmän ja enemmän asiakkuuksia meitä isommilta toimijoilta. Nämä asiakkaat kertovat suht avoimesti miten heidän kohtelunsa on muuttunut (useimmiten, kun eivät olekaan enää merkityksellisiä asiakkaita toimijalle) ja siksi ovat vaihtamassa IT-toimittajaa. Meistä he taas ovat kuulleet hyvää nimenomaan henkilökohtaisen ja asiakasta ymmärtävän palvelun osalta muilta asiakkailtamme.

Tätä juttusarjaa lukiessasi toivonkin sinun myös ajattelevan asioita myös tältä toiselta kantilta, toisen onni voi olla toisen onnettomuus.

Pidä hoksottimesi vireessä ja saatatkin törmätä tilanteeseen, jossa sinulle potentiaalinen asiakas kipuilee nykyisen toimittajansa kanssa ylenkatsomisen ongelmien parissa. Tähän kohtaan on hyvä iskeä ja näyttää asiakkaalle millaista yhteistyö voisi olla kumppanin kanssa, joka ymmärtää keskustelun ja toisen huomioonottamisen tärkeyden.

Lähteet:

https://www.yourtango.com/2015270631/6-couples-therapist-reveal-6-things-that-always-end-marriages

https://www.independent.co.uk/life-style/marriage-experts-reveal-the-most-common-factor-in-divorce-a6900101.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *