Avioero IT-toimittajan kanssa! 4/6 Erilleen kasvaminen

Alkuvuoden työkiireet alkavat hiljalleen helpottamaan, joten on oivallinen hetki taas aktivoitua blogikirjoitusten parissa.

Osittain kiirettä ja vapaa-ajan täytettä on tullut Nuorkauppakamaritoiminnan muodossa, sillä minut hyväksyttiin tammikuun alussa Tammerkosken Nuorkauppakamarin koejäseneksi ja männä viikot ovat olleet melkoista haipakkaa initiaatioiden, yhteistilaisuuksien ja koulutusten suhteen.

Lyhyen kokemuksen perusteella toimintaan mukaan lähteminen on sekä oman henkisen pääomani että verkostojeni kasvattamisen kannalta lottovoitto. Tulenkin tämän kuusiosaisen blogisarjan taputeltuani kirjoittamaan myös Nuorkauppakamaritoimintaan liittyvistä ahaa-elämyksistä.

Mutta varsinaiseen blogiteksiin, eli kysymykseen siitä voiko avioliitossa erilleen kasvamista verrata yritysten välisisissä kumppanuus- ja Asiakas-Toimittaja -suhteissa tapahtuvaan erilleen kasvamiseen?

Jokainen meistä menee eteenpäin elämässään, eikä ole olemassa ihmistä, jonka toiveet, halut ja tarpeet eivät muuttuisi vuosien saatossa. Samaa kaavaa noudattaa myös yrityselämä ja loppujen lopuksi erilleen kasvaminen yritysten välillä on hyvinkin tavallinen ilmiö.

Tyypillisimmillään joko toimittaja tai asiakas kasvaa yrityksenä ja toinen vastapuoli ei tunnukaan enää siltä oikealta kumppanilta. Meillä tämä näkyy esim. Capnovan liiketoiminnassa siten, että käymme jatkuvasti keskusteluja asiakkaiden kanssa, joiden nykyinen IT-kumppani on jäänyt liian pieneksi tai vastavuoroisesti nykyinen kumppani on kasvanut niin suureksi, ettei asiakas koe enää olevansa heille merkityksellinen.

Olemme käyttäneet viimeisen parin vuoden aikana myös itse valtavasti aikaa pohdintaan siitä miten me pystymme varmistamaan asiakastyytyväisyyden ja ennenkaikkea tuottamaan positiivisia asiakaskokemuksia jokaisessa kohtaamisessamme. Yli 3000 asiakkaamme skaala vaihtelee kuitenkin yhden miehen/naisen yrityksestä aina 2000 ihmistä työllistävään asiakkaaseen.

Vielä emme ole onneksi joutuneet tilanteeseen, jossa henkilökohtaista palvelutasoamme pienasiakkaillemme olisi jouduttu karsimaan, mutta asiakas- ja projektikokojen jatkuvan kasvun myötä tästä on tullut entistä haasteellisempaa.

Jos katsoisimme asiaa pelkkien eurokiikarien läpi, olisi fiksuinta liipaista kaikki pienasiakkaat (joilla esim. yksi puhelinsoitto asiakastukeen saattaa syödä koko vuoden katteen) karulla kädellä pois meidän liiketoiminnan fokuksesta. Seisomme kuitenkin järkähtämättä päätöksemme takana, että riippumatta asiakkaan koosta tai tarpeesta, saa meiltä Suomen parasta IT-palvelua.

Toki se on rehellisesti myönnettävä, että myynnissä ja markkinoinnissa lähes kaikki panostuksemme liittyvät isompiin asiakkaisiin, mutta uskomme edelleen myös ison ja tyytyväisen pienasiakasmassan toimivan äänitorvena ja suosittelijana palveluillemme.

Noin 70% uusista asiakkaistamme tulee vanhan asiakkaan vinkkaamana/suosittelemana, joten tämä on myös yksi tärkeä syy ylläpitää asiakastyytyväisyyttä asiakaskoosta huolimatta.

Tietynlainen erilleen kasvaminen pienempien asiakkaiden kanssa näkyy kuitenkin esimerkiksi siinä, että olemme vuodesta 2017 lähtien muuttaneet toimintaamme ”kotikutoisesta” prosessiohjatumpaan ja ammattimaisempaan suuntaan. Tämä on yllättänyt osan asiakkaista, jotka rehellisesti sanottuna ovat aiemmin välillä saattaneet soitella meille ihan vaan saadakseen juttuseuraa.

Valintoja on kuitenkin pakko tehdä ja meillä on kuitenkin tavoitteena kasvaa viidessä vuodessa merkittäväksi IT-toimittajaksi Pirkanmaalla. Tämä tarkoittaa vääjäämättä sitä, että myös me tulemme kasvamaan osan asiakkaidemme kanssa erilleen. Se tulee tekemään kipeää, sillä vajaan 20 vuoden aikana osasta asiakassuhteita on muodostunut erittäinkin läheisiä.

Onneksi meillä on alati laajentuva kumppanuusverkosto, johon pyrimme tietoisesti myös keräämään luotettavia pienempiä IT-toimijoita / freelancereita, jotta meillä on sitten aina tarjota asiakkaalle hyvä vaihtoehto, jos meidän palvelut eivät enää tunnu heiltä optimaalisilta tai me alamme tuntua IT-kumppanina liian isolta.

Erilleen kasvaminen voi siis olla myös tiedostettua toimintaa, mutta aina ei välttämättä näin ei ole.

Kukaan meistä ei varmasti halua vastaanottaa asiakkaalta tai kumppanilta palveluiden irtisanomisilmoitusta, jossa rivien välistä (tai jopa suoraan) on luettavissa, että kehityspolut ovat menneet niin eri suuntiin, ettei yhteistyötä enää kannata jatkaa.

Onko olemassa vaaranmerkkejä tai tapoja tunnistaa milloin erilleenkasvua on tapahtumassa?

Onhan niitä:

1. Tietoisesti välttelette toisianne

2. Ette enää jaa positiivisia kokemuksia ja ”hehkuta” yhteistyötä samalla tavalla kuin aiemmin

3. Jommankumman arvomaailmassa on tapahtunut jotain sellaista, josta toinen on selkeästi tuohtunut

4. Ette enää keskustele tulevaisuudesta

5. Tapaamiset, puhelut ja viestit, jotka olivat aiemmin lämminhenkisiä muuttuvat tunteettomiksi, kylmäkiskoisiksi ja molemmat heittäytyvät helposti puolustuskannalle

6. Sanailette/piikittelette/riitelette asioista

7. Tuntuu, ettei luottamus ole enää entisellään ja ratkaisuja on alettu kyseenalaistaa yhä useammin

Mitä sitten pitäisi tehdä, jos alkaa tuntua siltä, että olette kasvamassa erilleen?

Jos huomaat yhteistyössä väljähtämistä, älä heti oleta pahinta. Avaa keskustelu toiseen osapuoleen ja kerro miltä sinusta tuntuu. Mitä nopeammin ongelmat tuodaan esille, sitä helpompaa on kummankin tehdä toiminnassaan muutoksia, joilla yhteistyö saadaan taas oikeille raiteilleen.

Toisaalta jos todetaan, että yhteistyö tulee vääjäämättä jossain kohteessa loppumaan erilleen kasvun myötä, on myös helpompi asennoitua, kun se ei tule yllätyksenä.

Avoin ja riittävän usein tapahtuva keskustelu on tässäkin se tärkein avain onneen.

Lähde: https://www.yourtango.com/2015270631/6-couples-therapist-reveal-6-things-that-always-end-marriages

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *